Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że popularne autobusy przegubowe, które kursowały po większości polskich miast pochodzą z Węgier. Legendarny Ikarus 280 stanowił codzienny widok przez blisko 40 lat. Przedstawiamy krótką historie tego wydajnego środku transportu.
Opisywany autobus przegubowy to pojazd to pojazd produkowany na Węgrzech od początku lat 70-tych XX wieku. W roku 1973 zaczął kursować po ulicach Budapesztu i po niedługim czasie zyskał ogólnoświatową popularność. Kilka lat później można było z niego korzystać w takich państwach jak Polska, NRD, Czechosłowacja, Rumunia, Bułgaria, ZSRR, a nawet Chiny. Był to autobus wysoko[odłogowy z charakterystyczną konstrukcją opierającą się na wysokiej kratownicy. Został wyposażony w 4 pary podwójnych drzwi otwieranych i zamykanych pneumatycznie. Takie rozwiązanie w połączeniu z dużą pojemnością autobusu umożliwiało sprawne i względnie komfortowe przewożenie dużej ilości pasażerów.
Jeśli chodzi o polskie drogi opisywany autobus zadebiutował w Katowicach w roku 1974. Szybko zyskał uznanie w oczach pasażerów oraz zarządców miasta i w kilka lat później pojawił się na ulicach Warszawy, Krakowa, Lublina, Wrocławia, Szczecina i wielu innych miast. Jego kolejne modele zasilały floty transportu publicznego polskich aglomeracji aż do 1997 roku. Wydajność opisywanego sprawiła, że wiele miast decydowało się na ich modernizacje. Ikarusy 280 ułatwiały podróżowanie po naszych miastach aż do 2009 roku.